Winterdip en aankomen. Wat kan je hier aan doen?

We kennen allemaal wel het gevoel van een winterdip De ene is daar gevoeliger voor dan de ander.  De dagen zijn korter en je hebt waarschijnlijk een 9 tot 5 baan, je gaat weg als het donker is en je vertrekt als het donker is of al word. Je  komt dus niets tot nauwelijks buiten, je energie level zakt, je bent kortaf in je communicatie. De drang naar slechte koolhydraten en vetten is meer en je komt flink wat aan.

 

Een winterdip is een milde vorm van depressie die veroorzaakt wordt door een tekort aan zonlicht. Dit tekort gooit je biologische klok door de war, waardoor je hersenen stofjes aanmaken die je moe en prikkelbaar maken. Je gaat daardoor meer slechte dingen eten die voor even een gelukzaligheid prikkel geven. Kort geluk en lange pijn.

 

Wat kun je doen aan een winterdip en afvallen?

Er zijn verschillende manieren om een winterdip tegen te gaan. Natuurlijk helpt bewegen, gezond eten, yoga etc, maar ik zal in dit stuk dieper ingaan op vitamine D3. We weten dat we tijdens zon uren in de lente of zomer vrolijker zijn en meer energie hebben, maar hoe werkt dat ook al weer met zon, vitamine D3 en Zink. Hieronder meer.

Vitamine D3

Vitamine D3 is onlangs gekozen tot het supplement van het jaar. Vitamine D3 wordt vaak geassocieerd met sterke botten en tanden, maar dat doet deze bijzondere vitamine geen eer aan. Vitamine D3 is namelijk ook heel belangrijk voor de spieren en het immuunsysteem en misschien wel het allerbelangrijkste voor heel veel mensen: met hoge vitamine D waarden in het bloed vallen mensen meer af als zij gaan sporten en behalen meer resultaten van hun training

Wetenschappelijk onderzoek laat iets bijzonders zien: mensen met overgewicht hebben lagere vitamine D spiegels, vooral als zij veel abdominaal vet hebben. De relatie tussen vitamine D en overgewicht is een ingewikkeld proces. Gezien het wijdverspreid tekort in Nederland aan vitamine D, is waarschijnlijk iedereen gebaat bij suppletie. Veel mensen hebben een tekort.

Dosering vitamine D3

Het is zelfs zo dat hoe meer overgewicht iemand heeft, hoe lager de vitamine D waarden zijn in het bloed. Heb je geen informatie van een bloedtest dan kun je het beste de volgende doseringen hanteren om het D3 gehalte aan te vullen.

  • Bij mannen tot 20% en vrouwen tot 30%: 25 mcg /dag.
  • Bij mannen met 20-25% en vrouwen met 30-35%: 50 mcg /dag.
  • Bij mannen hoger dan 25% en bij vrouwen hoger dan 35%: 75 mcg.

Zink

Vitamine D verkrijgt veel van zijn effecten via de binding aan DNA. Zodra vitamine D bindt aan DNA worden er genen actief die van invloed zijn op de spieren en de stofwisseling. Voor deze verbinding is er zink nodig (via zogenaamde “Zinc fingers” in de vitamine D receptor). Daarom is het innemen van zink ook verstandig bij een vitamine D supplement

Meer weten over verantwoord afvallen in de winter en jouw winterdip aanpakken. Neem dan gerust contact met mij op.