Gluten

Wel of niet eten?

De oermens kende geen gluten en had geen velden vol met granen. Daar is ons lichaam niet op gemaakt. Maar toch krijgen de meeste mensen gluten binnen, in de vorm van brood, pasta, koek, ontbijtgranen, taart, sojasaus, mosterd, mayonaise, soep en sauzen uit blik of in flessen, bier, whisky en vele andere bronnen van tarwe. Wat zijn gluten en waarom eten we ze?

Gluten is een eiwit van een tarwe. Het eiwit van tarwe bestaat ongeveer 80% uit gluten. Er zijn verschillende soorten tarwe die gluten bevatten: harde durum-tarwe, rogge, gerst, spelt, haver en teff. Wist je dat iedereen wel een vorm van glutenintolerantie heeft?

Voedingsindustrieën gebruiken het goedkope basisproduct tarwe om allerlei producten te produceren. Maar te veel aan gluten heeft een vernietigend effect op je lichaam en je energie. Dagelijks te veel aan gluten kunnen de onderstaande intoleranties en ziektes veroorzaken:

– Candida
– Leaky gut

 

Symptomen
– Huiduitslag en eczeem
– Vermoeidheid
– Maag- en darmklachten
– Verstoringen van de stoelgang (diarree, obstipatie)
– Gewichtsverlies
– Buikpijn en buikkrampen
– Vermoeidheid
– Pijn in botten
– Botontkalking
– Bloedarmoede
– Gezwollen buik
– Huidproblemen
– Menstruele klachten en onregelmatigheid
– Irritatie en humeurigheid
– Aften (zweertjes in de mond die wijzen op een tekort aan vitamines)
– Algemene malaise

 

Niet-granen en uitstekende koolhydraten bronnen zijn:
– Zilvervlies rijst
– Boekweit
– Quinoa
– Amaranth

< Terug naar de juiste voeding

Herken jij jezelf hierin en wil je hulp? Ik help je hier namelijk graag bij!

Samen gezond 2019 in