Vet

Is niet altijd slecht

Verzadigde vetten slecht voor onze gezondheid? Dat is niet waar. Wij hebben deze vetten juist nodig! Verzadigde vetten hebben een aantal belangrijke functies in het lichaam, bijvoorbeeld: het leveren van energie, het aanmaken van geslachtshormonen en het vertragen van de opname van suikers en koolhydraten. En vetten fungeren als energiereserves. Wat zijn gezonde vetten en wat zijn slechte vetten? Welke functies heeft vet in je lichaam? Welke onverzadigde en verzadigde vetten zijn gezond?

 

Welke onverzadigde en verzadigde vetten zijn gezond?
Onverzadigde vetten komen vooral voor in plantaardige oliën. De meest gezonde plantaardige olie is olijfolie, omdat hierin de verhouding tussen onverzadigde en verzadigde vetten het meest optimaal is. Een gezonde bron van verzadigde vetten is kokosolie dat makkelijk wordt opgenomen door het lichaam. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd hebben mensen verzadigd vet nodig als onderdeel van een gebalanceerd voedingspatroon.

Waarom zijn omega-3 en omega-6 vetzuren essentieel voor een goede gezondheid?
Deze vetzuren verbeteren onder andere de celreactie op insuline en neurotransmitters. Ze ondersteunen het reparatieproces van cellen als deze beschadigd zijn. Daarmee dragen ze bij aan een verlaagd risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, kanker, hersenbloedingen, Alzheimer en artritis. Omega-3 vetzuren zitten onder andere in lijnzaad en walnoten, maar de beste bron van omega-3 zijn vis, visolie en Krill olie. Ook omega-6 vetzuren zijn belangrijk voor een goede gezondheid. Het lichaam maakt ze namelijk niet zelf aan. Je moet er dus voor zorgen dat ze dagelijks in je voedingspatroon voorkomen. Omega-6 vetzuren ondersteunen onze hart- en bloedvaten, het integumentaire systeem (dat ons lichaam via de huid tegen beschadigingen van buitenaf beschermt), de celstructuur, de hersenen, de ogen en het bewegingsapparaat, en het biedt bescherming aan het maag-darmkanaal.

 

Wil je zoveel mogelijk gezondheidsvoordelen halen uit omega-6 vetzuren?
Dan is het belangrijk om ongezonde, sterk bewerkte plantaardige oliën in je voedingspatroon zoveel mogelijk te vervangen door de veel gezondere biologische, koudgeperste oliën. Bijvoorbeeld olijfolie, pompoenzaadolie en hennepzaadolie. Let erop dat je verhouding tussen omega-3 en omega-6 vetzuren in balans is, 2:1 of 1:1. Tip bij een te hoge omega-6/3 verhouding: verhoog niet alleen de inname van omega-3 vetzuren, maar verlaag ook de consumptie van omega-6 vetzuren.

< Terug naar de juiste voeding

Verzadigde dierlijke en plantaardige vetten zorgen onder andere voor een sterk geconcentreerde hoeveelheid energie in je voedingspatroon. Ze dragen bij aan sterke botten, een gezonde lever-, hart-, en longfunctie, een goedwerkende zenuwsignaalwerking en een sterk immuunsysteem. Bovendien zorgen verzadigde vetten ervoor dat je vertering wordt vertraagd waardoor je langer een verzadigd gevoel houdt.

 

Wat is het verschil tussen verzadigde vetten en transvetten?
Transvetten vind je terug in bijvoorbeeld gefrituurde en sterk bewerkte producten. Ze zijn erg schadelijk voor de gezondheid. Transvetten zijn onverzadigde vetten die worden gevormd wanneer plantaardige oliën uitharden, ook vaak hydrogenatie genoemd. Als gevolg hiervan wordt het LDL-gehalte, ofwel het ‘ongezonde cholesterol’, in het lichaam verhoogd en het HDL-gehalte, het ‘gezonde cholesterol’, verlaagd. Een te hoog LDL-gehalte is verantwoordelijk voor hart- en vaatziekten, aderverkalking, diabetes type 2 en andere ziekten.

 

Heb je hier hulp bij nodig? Ik help je hier namelijk graag bij!

Samen gezond 2019 in