Avocado, supervoedsel

De Azteken noemde de avocado het ‘fruit van de goden’ en de Maya’s geloofden dat de vrucht een afrodisiacum was. In Nederland wordt de vrucht ook wel advocaatpeer genoemd.

Goede vetzuren

Hoe je ze ook noemt, dat avocado’s gezond zijn is zeker. Een halve avocado voorziet van een vijfde van de benodigde dagelijkse hoeveelheid groente en fruit. Bovendien zit de vrucht vol met vezels, vitamines en mineralen, waaronder een enorme hoeveelheid aan kalium, wat beschermt tegen hartfalen, een hoge bloeddruk en beroertes. Avocado bevat goede vetzuren dat slecht cholesterol (LDL) helpt te verlagen, zonder het goede cholesterol aan te tasten (HDL); net als olijfolie. De vezels bieden een goede bescherming tegen darmkanker.

Vitaminebom

Een avocado bevat verschillende vitamines, waaronder vitamine A, dat huid, haar en botten gezond houdt en het immuunsysteem verhoogt. De vitamines B1, B2 en B6 houden het metabolisme op gang, verhoogt de concentratie en helpt bij depressie. Vitamine B6 houdt zenuwen in bedwang bij spannende situaties en vermindert klachten van het premenstrueel syndroom (PMS).

Weetjes

Avocado’s zijn het hele jaar door verkrijgbaar in de supermarkt. Een rijpe avocado voelt zacht rond de steelaanzet en heeft zacht romig geel/groen vruchtvlees met een ietwat nootachtige smaak. Avocado’s kun je beter niet in de koelkast bewaren, want dit verstoort de narijping – waardoor ze bederven. Op een koele plaats kun je ze tot 6 dagen goed houden, afhankelijk van hoe rijp de avocado is. Om de rijping te versnellen kun je hem in een plastic zak stoppen met een peer, appel of banaan. Om te voorkomen dat het vruchtvlees na het schillen bruin wordt, kun je de avocado besprenkelen met wat citroensap of azijn.