Koffie in de ochtend goed of toch niet?

Wakker worden met een kop koffie is voor de meeste mensen dagelijkse routine. Maar uit onderzoek blijkt dat het beter is om na het opstaan een uur of twee te wachten met cafeïne. ‘s Ochtends maakt ons lichaam namelijk relatief veel cortisol aan, een stresshormoon dat er onder meer voor zorgt dat we ‘s ochtends wakker worden en dat ons overdag bij de les houdt. Wanneer een mens meteen na het opstaan koffie drinkt, raakt het hormoon op een gegeven moment gewend aan cafeïne en ebt het effect van cafeïne weg. De beste tijden om een kop koffie te drinken zijn daarom tussen tien uur ‘s ochtends en ‘s middags twaalf, en tussen ‘s middags twee uur uur en ‘s middags vijf uur.

Voor een optimale start van de dag raad ik als leefstijlcoach aan om te beginnen met een glas heet water met gember en citroen. Gember heeft een stimulerend effect op de maag en spijvertering en zorgt ervoor dat belangrijke voedingsstoffen beter opgenomen worden in ons lichaam. De juiste voedingsstoffen om dus bijvoorbeeld optimaal te kunnen presteren en concentreren. Citroen heeft een positieve stimulerende werking op het hart, verlaagd de bloeddruk en versterkt de bloedvaten. 

Ik wens u een energieke dag!

Timo Belle, Leefstijlcoach